עריצות ההון

Thank you for rating this article.

התיאוריה הניאו-מרקסיסטית של הפילוסוף הכלכלי עמנואל ולרשטיין, חזתה שבעולם הגלובלי החדש, הניצול המעמדי ישנה את פניו, כאשר בעלי ההון של מדינות המערב יעדיפו לנצל תעשיות ואנשים ממעמד נמוך במדינות זרות, על פני ניצול של אזרחים במדינתם. ההיגיון של התיאוריה הוא שהפחד של בעלי ההון מחוסר נחת פוליטית פנימית, יגרום להם להעביר את התעשיות שלהם למדינות אחרות, ולנצל מעמד נמוך ותעשיות של מדינות חלשות- מדינות פריפריה. התיאוריה של ולרשטיין בחלקה התאמתה, כאשר בעלי ההון בעולם המערבי, ברובם העבירו את הפעילות שלהם למדינות כמו אפריקה, הודו וסין, והמשיכו לצבור הון ולנצל מעמדות נמוכים, מבלי לגרום חוסר נחת פנימית במדינתם. בעלי ההון נתקלו בבעיה, כאשר התעוררה מגמה עולמית של התנגדות לגלובליזם ולקפיטליזם הקיצוני, שצמחה באירופה, והתפשטה גם למדינות כמו אפריקה, סין והודו, שחוקקו יותר ויותר חוקים ורגולציות שמגנות על עובדים, ועל תעשיות המקומיות. מגמה זו גרמה לכך שבעלי ההון נאלצו שוב להסתמך על ניצול של האזרחים במדינתם, ולכן נוצר במדינות אלה חוסר נחת פוליטית.

טובה לכך, כאשר בתקופת בוש הרפובליקנים, הנהיגו בתוך ארה"ב כלכלה קפיטליסטית קיצונית, שגרמה לפערים החברתיים, לאבטלה גואה, למיליוני אנשים ללא ביטוח, ופגעה בכל השירותים החברתיים, שאמורה המדינה לספק לאזרחיה. המשבר הכלכלי גם הוא תוצאה של אותה מדיניות קפיטליסטית קיצונית, שעודדה ריכוז של ההון בידי מספר מועט של אנשים, שהתעשרו על חשבון אזרחים, שלא יכלו לעמוד בתשלומי המשכנתה. הכוח האדיר של ההון בכלכלה הקפיטליסטית, יצר בארה"ב מצב בלתי נסבל, שבו מספר מצומצם של אזרחים התעשרו, בעוד המדינה כולה נקלעה לחובות ענק. מצב זה גרם חוסר נחת בקרב השכבות הנמכות בארה"ב והוביל לבחירתו של אובמה, שהבטיח להוביל חזון חברתי בסגנון מדינת הרווחה. בעלי ההון לא נכנעו והם מנהלים היום מתקפה תקשורתית חסרת תקדים, כנגד כל רפורמה חברתית של אובמה, כשבדרך שלהם להשתלט על הכלכלה הם לא מהססים גם להשתלט על התקשורת והפוליטיקה.

בד בבד עם המלחמה שמקיימים בעלי ההון בתוך ארה"ב כנגד מדיניות יותר חברתית, הם גם לא ויתרו על המלחמה להתפשט לשווקים חדשים, ולנצל את האוכלוסייה, המשאבים והתעשיות המקומיות במדינות פריפריה. ישראל לכן הפכה גם היא לזירה עבור אותם בעלי ההון, כאשר הם מזרימים משאבים בלתי מוגבלים, כדי לקדם את האינטרסים הכלכליים שלהם בארץ. בעלי ההון הזרים, מקימים חברות בישראל, כורתים בריתות עם בעלי הון ישראלים, מפעילים לוביסטים ואנשים שמקורבים לפוליטיקה, ובמקרים רבים אף מנסים לשחד את המערכת הפוליטית, כדי שתפעל לטובתם. חברות הגז, שמנסות להשתלט על משאבי הטבע של ישראל בתקופה האחרונה, הם דוגמה מוחשית, לאופן שבוא אותם איילי הון מנסים להשתלט על משאבים של המדינה, וזאת בו בזמן שאובמה עדיין מנסה לתקן את הנזק האקולוגי האדיר, שאותם בעלי הון גרמו במפרץ מקסיקו.               

 החזון חברתי אקולוגי של אובמה, הוא מכשול עבור אותם בעלי ההון, שמפעילים את ההשפעה שלהם בכל רחבי העולם, במטרה לצבור עוצמה ולהגדיל את הונם, כשהם מתעלמים לחלוטין מטובת הכלל.המאבק של אובמה לכן הוא גם המאבק של כל פעיל חברתי ואקולוגי בארץ ובעולם, ולכן כדאי שנסייע לנשיא האמריקאי, כי כרגע נראה שאנחנו בצד המפסיד. בעלי ההון, מזרימים מיליונים לחברות תקשורת, פוליטיקאים וכל גורם שיכול לקדם את האינטרס שלהם, בעוד הממשל האמריקאי נשאר חסר עונים, אל מול המתקפה התקשורתית והפוליטית, ולא מצליח להפעיל רגולציות שיגנו על הדמוקרטיה, מפני העריצות של המאה ה-21, העריצות של ההון.

"עלינו ליצור צירוף של נכונות לקרב את המיעוט הערבי ליעודים הדמוקרטיים הפשוטים של המדינה, בלי להטיל על שכמם את מעמסת הציונות"
יגאל אלון, 1959

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר 20 שנה, הבמה הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.

יצחק רבין - 2014 C

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי