לובי כלכלי נגד הדמוקרטיה

Thank you for rating this article.

קבוצות לובי כלכליות הן נקודת חולשה של הדמוקרטיה, בעולם המערבי, כשהפעילות שלהם מעוותת את המטרות המרכזיות של הדמוקרטיה- ייצוג שווה וקידום האינטרס הציבורי. ארה"ב חווה את ההשפעה השלילית של קבוצות הלובי, כיום, כשהיא נמצאת בעיצומו של משבר אקולוגי. חברות האנרגיה בארה"ב, באמצעות לוביסטים, שיבשו את פעילות המחוקק וגרמו לכך שהרגולאציות נכשלו, ולא מנעו את האסון. חברות האנרגיה, קנו את טובי האנשים המעורבים בחקיקה, והשתמשו בהם כדי לקדם את עסקיהם תוך שהם מתעלמים, מטובת הציבור. בישראל פועלות עשרות קבוצות לובי כאלה, וחשוב למתן את הפעילות שלהן, ולהתמודד עם האתגר, שהן מציבות לדמוקרטיה.

במשך שנים ארוכות גייסו חברות האנרגיה בארה"ב לוביסטים חזקים, שעבדו בעברם בממשל האמריקאי, עוד הרבה לפני המשבר האקולוגי האחרון, כאשר המטרה שלהם הייתה לסקל חקיקה, ירוקה או אחרת, שנועדה להגן על הציבור. חברות אלה העבירו כספים רבים, למקורבים לשלטון, כדי להשפיע באופן ישיר על המדיניות, והצליחו לקדם את האינטרסים שלהם, על חשבון האינטרס הציבורי. החקיקה בארה"ב נגד חברות הלובי נכשלה, וחברות הנפט הן לא היחידות שניצלו את החולשה של החוק, כאשר ניתן לציין למשל את הלובי של חברות הסיגריות, שבצורה דומה פוגע באינטרס הציבורי.

ארה"ב היא לא היחידה, שסובלת מתופעות לוואי שקשורות לפעילות קבוצות הלובי, ובישראל התופעה הזאת היא שכיחה. בישראל יש חוקים כנגד קבוצות הלובי, אך הם פחות נוקשים אפילו מאלה שבארה"ב ובאירופה, ולכן כמעט אין פיקוח עליהם, על התקציב שלהם או על הקשרים שהם מקיימים עם המחוקקים. בעיה נוספת היא שהחוקים המעטים שקיימים, בדומה לחוקים שכשלו  בעולם, מתמקדים רק בלוביסטים, ומשחררים מאחריות את המחוקק ואת קבוצות האינטרס, כאילו שעליהם לא מוטלת האחריות, לשקיפות ולהתנהלות הוגנת.

הדוגמאות לפעילות הפוגענית של קבוצות הלובי בישראל הן רבות, כאשר הלובי החקלאי הוא דוגמה ללובי חזק מאוד, שפוגע בטובת הכלל. לובי זה הצליח להוזיל את המים עבור חקלאים, בעוד אין מי שיגן על האזרחים שעליהם מוטלים קנסות, והעלאות מחירים, שנובעות מהמחסור האמיתי במים. בנוסף עובד בכנסת גם לובי חזק של חברות התקשורת, שבימים אלה מנסה להיאבק ברפורמה, שאמורה להוביל הוזלת מחירים, הגברת התחרות בענף ושיפור השירות לאזרח. קבוצות לובי לא פחות פוגעניות הן קבוצת הלובי של יבואני הרכב, קבוצת לובי של הקבלנים וקבוצות הלובי של קידוחי הגז, שפועלות כדי לקדם אינטרסים צרים.

לובי הוא לא רע במהותו, והוא גם חלק חשוב מהתהליך הדמוקרטי, כי חשוב שהמחוקק ייחשף למידע. הבעיה מתעוררת כאשר יש חוסר איזון, שנובע מכך שהחברות הכלכליות מצליחות להעביר מידע למחוקק בערוצי תקשורת יעילים יותר, ובכך יוצרים אסימטריה במידע, שמגיע למחוקק. קבוצות חלשות שעובדות כדי לקדם זכויות נשים, זכויות אדם, איכות סביבה, ונושאים שהבסיס שלהם הוא אידיאולוגי, אינן מצליחות להעביר את עמדתם באותה היעילות שעושות זאת חברות כלכליות חזקות.

בעולם מבינים שנוצרה לקונה בדמוקרטיה, בגלל הפעילות של קבוצות אינטרס חזקות, אך לא נחקקו חוקים מתאימים לבעיה. השגת יעד זה מחייבת לא רק הקשחת החקיקה והאכיפה של חוקים נגד הלוביסטים, אלא גם רגולציה על קבוצות אינטרס, ועל מחוקקים שאמורים לשאת באחריות הציבורית.

ישראל אומנם לא במשבר אקולוגי, אבל אנשי הלובי של החברות הכלכליות מצליחים לפגוע באינטרס הציבורי, ולכן יש לפעול מהר, כדי למנוע פגיעה חריפה יותר, ולחזק את ההליך הדמוקרטי בישראל.

"עם לא יזכה לחירות אם לא יבטיח חרות שכניו"
קארל מרקס

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי