שומרים על מוסדות ומזכ״ל מפלגת העבודה

Thank you for rating this article.

למפלגת העבודה יש מסורת דמוקרטית מפוארת ומוסדות השייכים לחבריה בניגוד למפלגות אחרות השייכות לאדם אחד בלבד. ההיסטוריה הוכיחה, גם במפלגת העבודה, שכאשר יש יו״ר המחזיק/ה באופן מוחלט בכל הכח, הדבר פוגע במפלגה ובחבריה.

העניינים שיעלו בועידה מחר:

״דמוקרטיה מפלגתית״ משאלי חברים (עקיפת הועידה)

ההצעה התמימה שמוצגת תחת הכסות של ״דמוקרטיה מפלגתית״ היא למעשה מנגנון לביטול מוסד הועידה. ועידת מפלגת העבודה, המורכבת מחברי המפלגה הפעילים והמחוייבים ביותר. בזכותה פועלים סניפים המפלגה המעניקים לה את מערך השטח הטוב ביותר שקיים בזירה הפוליטית.

עד להצעה זו, שאלות בעלות חשיבות מיוחדת היו מגיעות לפתחה של הועידה. שאגב, יכלה ועודנה יכולה להחליט בנושא ספציפי לקיים משאל חברים. יצירת מנגנון משאלי החברים באופן קבוע למעשה תבטל את הועידה והיא לעולם לא תתכנס עוד.

בניגוד לועידה המונה כ3000 חברים שבה פעם אחר פעם ישנה השתתפות גבוהה מאוד בהצבעות (לפעמים למעלה מ-90%), בקרב כלל החברים אחוזי ההשתתפות נמוכים הרבה יותר. חברי הועידה מעורבים ומעודכנים בחייה של המפלגה, בעוד שכלל החברים בד״כ נמצאים במדרון אחורי (וזה בסדר כמובן, לא כולם חייבים להיות הכי פעילים), אבל להביא שאלות הרות גורל לפתחם, כאשר שיעור ההשתתפות הוא בין 25-40 אחוזי השתתפות (כפי שראינו בפריימריז שנעשו מהבית רק אתמול) הדבר נותן יתרון למי שפשוט יכול לפרסם את דעותיו ברבים.

הוראת שעה - רשימה משותפת

יו״ר המפלגה מבקשת ליטול לעצמה סמכות מלאה לקבוע את הרכב הרשימה שתוגש לכנסת, ולא מתחייבת להקפיד על הסדר הפנימי המפלגתי. כך למשל היא מציינת בפירוש שאת השיריונים היא יכולה למקם כאוות נפשה בכל מקום ברשימה משותפת עם מפלגה אחרת. אם הדבר יתאפשר מה משמעות הפריימריז או בחירת המזכ״ל הדמוקרטית על ידי הועידה? מה ההבדל בינינו לבין המפלגות החד פעמיות הנשלטות על ידי אדם אחד?

ביטול המזכ״ל

אתמול היו״ר פירסמה שהמזכ״ל מוצב במקום 11 ברשימה ובעצם צפצפה על פסק דין של המוסד לבירור עתירות של המפלגה, ועל תקנון הבחירות שאושר בועידה (פעמיים!!!) לפיו המזכ״ל. משוריין במקום 5.

כל מזכ״לי המפלגה מאז ומעולם זכו לשיריון במקום ריאלי בכנסת. זה היה חלק מהמעמד מול החברים וגם מהות התפקיד להביא את דברם לכנסת.

הסיבות העיקריות שבגינן מזכ״ל תמיד משוריין: 1. הוא עוסק בנושאים שנוגעים לפריימריז ולכן הוא יהיה בניגוד עניינים אם הוא גם מתמודד בהם. 2. הוא עוסק בנושאי ניהול המפלגה ובקונפליקטים עם חברים/ח״כים באופן תדיר, כך שהוא צובר בעיקר אוייבים. ללא ה״חסינות״הזו הוא לעולם לא יגיע לכנסת. היו״ר גם מוכיחה את זה כעת כשהיא מובילה ונדטה אישית קשה נגדו ולא מסתירה זאת. היא אומרת חד וחלק בדיונים פנימיים של המפלגה שמכיוון והוא ייצג את המפלגה בביהמ״ש היא לא רואה בו מישהו שיכול להיות דמות ציבורית (מזל שההחלטה היא של חברי ומוסדות המפלגה ולא החלטה אישית שלה). 3. גם לאנשים שצמחו בנוער עבודה צריכה להיות הזכות להגיע לכנסת ולא רק למי שצמח בתוכניות טלויזיה. אף אחד מהמזכ״לים שלהמפלגה לא היו כוכבים גדולים לפני שהיו חברי כנסת, הרבה מהם כן נהיו כוכבים גדולים כשכבר היו בכנסת. וזה בהחלט ראוי.

כאשר חרמוני התמודד על תפקיד המזכ״ל היו לרשימה 24 מנדטים בסיעה בכנסת ו-20 מנדטים בסקרים. היה ברור לכולם שכאשר בוחרים בו למזכ״ל בוחרים בו גם למקום ריאלי בכנסת, לכן גם הקרב היה קשה וארוך (שני סיבובים), עם הרבה מתמודדים והוכרע על חודו של קול.

ערן כבר הוכיח שהוא לא עומד בפני חיבורים עם מפלגות אחרות ותמיד מתפשר כשיש צורך. גם הפעם אם יהיה צורך הוא כמובן ינהג באחריות. אבל זה לא אומר שאפשר לדרוס אותו. ערן הוא המזכ״ל היחיד שלא כיהן כח״כ, ורק משום שהוא מיוזמתו בתיאום עם היו״ר ויתר פעם אחר פעם לטובת המפלגה. אפשר להניח שהוא היה עושה זאת כעת אם היה רצון טוב, אבל כשבאים לחסלו הוא צריך להיאבק על זכויותיו, גם באמצעים משפטיים, ומי כמו היו״ר צריכה להבין זאת.

ערן הוא אישיות ציבורית משכמה ומעלה, הוביל מאבקים, בג״צים, ניהל את המרכז הרעיוני של קרן ברל כצנלסון, פעיל בנוער עבודה מגיל 16, עבר את כל שדרת התפקידים במפלגה. מיו״רהמשמרת הצעירה, דרך מזכיר סניף, ונבחר באופן דמוקרטי בקרב קשה וצמוד לתפקיד מזכ״ל המפלגה.

מחטפים

לפני שלושה ימים החליפה היו״ר את הרכב ועדת החוקה, חצי מהם אנשים שהתפקדו למפלגה לפני שבוע. היא עשתה זאת אחרי שהיא לא היתה מרוצה מהחו״ד שהיא קיבלה מההרכב הקודם.

היא גם החליפה את הרכב ההנהלה, לאחר שההנהלה הקודמת לא איפשרה לה להעלות לועידה הצעה לבטל את השיריון של המזכ״ל.

את שני הדברים היא עשתה במחטף שבו רק חצי שעה לפני ההצבעה בועידה פורסמו השמות!

חברי ועדת החוקה הוחלפו בזמן שערכו דיון!

בועידה הקרובה היא מבקשת להחליף את הדיינים במוסד לבירור עתירות. ביבי מתנהג יותר במתינות במלחמה שלו במערכת המשפט. הדמוקרטיה והתהליכים המפלגתיים חשובים בדיוק כמו הדמוקרטיה במדינה שאנו כה נלחמים לשמור עליה.

מטעם חברים מודאגים וותיקים.

"'היד הנעלמה' של אדם סמית איננה יכולה להאכיל פעוט, לחנכו ולדאוג לצרכיי היום יום שלו"
השופט אלכס שטיין, בג"ץ 12.1.22

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי