חוק להנצחת ברל כצנלסון הוגש לכנסת

Thank you for rating this article.

היום נעשה צעד חשוב שמתקן עוול היסטורי ועושה צדק עם אישיות גדולה - ברל כצנלסון ז"ל, המנהיג האידיאולוגי של תנועת העבודה, מעמודי התווך של התנועה הציונית ומעצבי פניו של היישוב בארץ ישראל.

היום, ועדת השרים לחקיקה אישרה את החוק להנצחתו אשר הוגש לכנסת ע"י חברי ח"כ גלעד קריב.

יום הזיכרון לברל כצנלסון יצוין ביום פטירתו שחל בכ"ד באב, ובמהלכו יתקיימו פעילויות חינוכיות-ערכיות במוסדות המדינה, בצה"ל ובבתי הספר. בנוסף יתקיים טקס אזכרה ממלכתי בקברו של כצנלסון בחוות כנרת וכן כנס בנושאים הקשורים במורשתו בירושלים. זכרו של כצנלסון יצוין במערכת החינוך ביום הולדתו, כ"ט בטבת.

לעיון בהצעת החוק ליום זיכרון ממלכתי לברל כצנלסון ועוד על ברל כצנלסון עצמו.

ברל כצנלסון

כשהיה לי את הכבוד להיות מהיוזמים והמנסחים של החוק אי שם בשנת 2015, לא היה לי ספק שיגיע היום שהוא יזכה להיחקק בספר החוקים של מדינת ישראל.
משך שנים זה נמנע בשל הדיכוי וההדרה שנקטו ממשלות הימין כלפי השמאל הציוני בישראל, אבל אנחנו לא ויתרנו.

עם הקמת הממשלה האמנתי שנפתחה בפנינו הזדמנות היסטורית לתקן עוול היסטורי זה ולחוקק את החוק.
בהתאם, פניתי לחברינו בסיעה ונפגשתי עם חלקם בעניין, נפגשתי עם ח"כ ניר אורבך, הוצאתי סרטון (לקידום חוק לזכרו ופועלו של ברל כצנלסון) וקידמתי עם חברים נוספים לחץ חיובי בנושא.

והנה לאחר שנים של מאמץ ותקווה, היום הושגה פריצת דרך חשובה. טוב ונכון כי התיקון הזה נעשה ע"י ממשלה המבקשת לקדם ריפוי ואיחוי בין חלקי העם, ממשלה שמפלגת העבודה שותפה בה.
אני מבקש לברך את חברי ח"כ גלעד קריב אשר הגיש את החוק ולקח על עצמו את המשא הכבד והחשוב הזה, על פעילותו המוצלחת והחשובה לקידומו, וכן את ח"כ ניר אורבך על תרומתו הגדולה לנושא.
אני מודה שהיום אני מאד מתרגש נוכח ההחלטה. יש עוד דרך עד לאישורו הסופי של החוק, אבל בטוחני כי כך יהא.

ברל כצנלסון

תם ו(עוד לא) נשלם.

ח"כ ניר אורבך

בעמוד הפייסבוק לאחר העברה משולבת של הצעת החוקים לזכר הרב קוק וברל כצנלסון:

"אחרי למעלה מעשור של ניסיונות, חוק הרב קוק עבר.
חוק שינציח את מורשתו של הראי"ה קוק זצ"ל, מורשת שתנועת הציונות הדתית הולכת לאורה בלימוד ובמעשה יומיום.
את החוק העברנו יחד עם חוק ברל כצנלסון של מפלגת העבודה,בהובלת יו"ר הסיעה ח"כ רם שפע ויו"ר ועדת החוקה ח"כ גלעד קריב וביוזמתו של מזכ"ל מפלגת העבודה ערן חרמוני. הרב קוק וברל כצנלסון הן שתי דמויות מופת שהאמינו בציונות ובעם ישראל על פי מסורת ותורת ישראל
".

ברל כצנלסון

ועדת השרים לחקיקה אישרה יום ממלכתי לברל כצנלסון

מתוך פרסום באתר עיתון ישראל היום מתאריך 24/1/22

ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה אתמול (ראשון) הצעת חוק לציון זכרו ופועלו של ברל כצנלסון, ממנהיגי תנועת העבודה הציונית. את ההצעה יזם מזכ"ל מפלגת העבודה ערן חרמוני, והיא הוגשה בכנסת על ידי ח"כ גלעד קריב. שרת התחבורה מרב מיכאלי העלתה את ההצעה בוועדת השרים לחקיקה. יום הזיכרון לברל כצנלסון יצוין ביום פטירתו שחל בכ"ד באב, ובמהלכו יתקיימו פעילויות חינוכיות-ערכיות במוסדות המדינה, בצה"ל ובבתי הספר. בנוסף יתקיים טקס אזכרה ממלכתי בקברו של כצנלסון בחוות כנרת וכן כנס בנושאים הקשורים במורשתו בירושלים. זכרו של כצנלסון יצוין במערכת החינוך ביום הולדתו, כ"ט בטבת.

כחלק מהחוק יינתנו מלגות מחקר לסטודנטים בנושאים הקשורים לחזונו ופועלו של כצנלסון ותמיכות למוסדות ציבור שיקיימו פעילות ברוח מורשתו. לצורך יישום החוק תוקם מועצה ציבורית להנצחת ברל כצנלסון בהשתתפות נציגי הממשלה, צה"ל, ההסתדרות, קרן ברל כצנלסון וגופים נוספים.

...

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: 'ברל כצנלסון הוא מאבותיה ובוניה של התנועה הציונית וממעצבי פניו של היישוב בארץ ישראל. תורתו של ברל הניחה את התשתית להקמת מדינת ישראל ודמותו שזורה בהיסטוריה של היישוב בארץ. ברל כצנלסון היה איש רוח וספר ותורתו חתרה לעצב חברה ליברלית, דמוקרטית ושוויונית, הממזגת בין מסורת ישראל ותפיסות סוציאליות מתקדמות ... הצעת החוק נועדה לקרב את הנוער והציבור בכללותו לערכי הציונות, כחלק מתהליך הקניית המורשת הציונית והנצחת זכרם ומורשתם של מנהיגי הציונות'.

"ישראל היא המקום היחיד עלי אדמות שבו יש ליהודים אפשרות לעצב את החיים הציבוריים שלהם על־פי האידאלים המסורתיים שלהם"
אלברט איינשטיין, נאום לפני הידידים של האוניברסיטה העברית 1954

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי