דמוקרטיה ליברלית ודיגיטלית

Thank you for rating this article.

קווים לדמותה של הדמוקרטיה הליברלית (הדיגטלית): בשביל לשמור ולהגן על הדמוקרטיה הליברלית היא צריכה לעבור שינוי רדיקלי. הטכנולוגיה, שבימים אלו גורמת לכרסום יסודות הדמוקרטיה, יכולה גם להיות קרש ההצלה של הדמוקרטיה הליברלית, ערכיה ועקרונותיה. אחד היתרונות הגדולים של הדמוקרטיה הליברלית הדיגיטלית היא הפשטות של תהליך היישום שלה.

רקע בקיצור נמרץ -

  • הדמוקרטיה

בשביל לשמור ולהגן על הדמוקרטיה הליברלית היא צריכה לעבור שינוי רדיקלי. כבר עכשיו היא משתנה לנו מול העיניים כאשר עקרון הכרעת הרוב ועקרון שלטון העם הופכים לעקרון מרכזי חדש ומסוכן במיוחד: "עקרון שלטון והכרעת הרוב על המיעוט". 

מה שמאפשר, מייצר ומעודד את השינוי הוא מודל הרווח ואופן הפעולה של האלגוריתמים ברשתות החברתיות. כלומר, תוכן רדיקלי מייצר תשומת לב מוגברת, מגביר את מידת החשיפה למשתמשים ולבסוך מוביל לצריכה (נרקוטית) של רצון בעוד ועוד זמן מסך.

  • הימין

כרגע נראה שהדמוקרטיה הישראלית צועדת (או רצה) בדרך הבטוחה: מן האנושיות, דרך הלאומניות, אל החייתיות (לייבוביץ'). הימין הפוליטי מטיב להשתמש באלגוריתם של הרשתות החברתיות ליצירת מציאות בנאלית המאששת לציבור את הצורך הבהול בהגברת "המשילות" הפוליטית. למשל, סרטוני רשת המציגים נהיגה פרועה בכבישי הנגב (של בדויים) מאששים ומצדיקים את הצורך בהגברת המשילות של זרועות אכיפת החוק בנגב. קל הרבה יותר, לאזרח הפשוט, להכיל את הסוגייה במשוואה פשוטה כגון: היעדר משילות= התנהגות פרועה ומסכנת חיים, מאשר להתמודד עם מורכבות הסוגיה של שילוב הבדואים בחברה.

  • השמאל

ההבדל ההיסטורי, המשמעותי והעמוק ביותר בין השמאל והימין הפוליטי (בעולם) הוא אופן ההתמודדות עם שינויים. השמאל נוסד על ההכרה בצורך של החברה להשתנות, ואילו השמרנות היא המרכיב המכונן של הימין. בשל היכולת של השמאל להשתנות, בהתאם למציאות, הוא מוכרח להציע אלטרנטיבה רלוונטית, אקטואלית לאזרח הפשוט עם הסמארטפון, ולעשות ככל יכולתו להגן על הרעיונות והערכים של הדמוקרטיה הליברלית.

  • אני סבור שאותה הטכנולוגיה, שבימים אלו ממש, גורמת ל-כרסום יסודות הדמוקרטיה, יכולה גם לעבוד בכיוון ההפוך ולהיות קרש ההצלה של הדמוקרטיה הליברלית, ערכיה ועקרונותיה.

קווים לדמותה של הדמוקרטיה הליברלית (דיגטלית):

אחד היתרונות הגדולים ביותר של הדמוקרטיה הליברלית הדיגיטלית היא הפשטות (היחסית) של תהליך היישום שלה. כבר עכשיו ניתן למצוא דוגמאות לא מעטות למדינות המטמיעות טכנולוגיות לטובת התהליך הדמוקרטי, למשל הדוגמא של טייוואן (ושרת הדיגיטל אודרי טאנג).

  1. פועלת בצורה אקטיבית הטמיע שימוש בטכנולוגיה לקידום האינטרסים הפרט ולמען ביסוס דמוקרטיה ליברלית יציבה.
  2. כלי העבודה שלה ליצירת אמון בין האזרחים והשלטון הוא שקיפות, כמו כן, הנחת העבודה היא ש-ככל שתעלה מידת השקיפות, כך תעלה מידת האמון.
  3. הסדרה ושקיפות של מערכת היחסים בין האזרח ותאגידי התקשורת הגדולים, מבחינת פרטיות המידע וזכויות המשתמש, הינה ביטוי מובהק המעיד על "הליכה בדרך הנכונה" לקראת דמוקרטיה ליברלית דיגיטלית.
  4. משקיעה את מרבית המאמצים בפיתוח דיגיטלי של טיב השירות המוענק לאזרח ע"י המדינה בכל משרדי הממשלה והשירותים השונים של המדינה.
  5. מבקשת לשנות את התהליך הדמוקרטי על ידי הטמעה של טכנולוגיות המאפשרות לאזרח מן השורה לקחת חלק פעיל בכל היבט של החיים הדמוקרטיים: כתיבת הצעות חוק, יכולת להשפיע על ההצעות בצורה מקוונת, מקום וירטואלי בישיבת הוועדות ועוד. 
  6. מחפשת את הנוסחה האידיאלית ליצירה וחקיקה שתטיב עם מקסימום אזרחים ותפגע במינימום (על ידי מתן זכות השתתפות פעילה והשפעה על תהליך החקיקה).
  7. חינוך- מסתכלת בראייה לטווח רחוק על המרחב הוירטואלי, ובהתאם לכך מכשירה ומחנכת למיומנויות הנדרשות (כתיבת קוד, ידיעת שפות תכנות ועוד).
  8. משתמשת בחשיבה על טכנולוגיה והמרחב הוירטואלי כאמצעי עיקרי ומרכזי לצמצום פערים חברתיים על ידי שינוי תוכניות הלימודים.
  9. מעודדת חשיבה ביקורתית על השימוש שלנו במרחב הוירטואלי.
  10. משתמשת בחוכמת ההמונים כאמצעי מרכזי לקבלת החלטות מקצועיות ברשויות השלטון השונות ובוועדות הנגזרות מעבודת הרשויות.



"עשבים שוטים, גדלים ליד שיבר מטפטף."
תומר פינס יור המשמרת הצעירה - 2019

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - לא נשכח

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי