היום לפני 75 שנה - יום פטירתו של ברל כצנלסון ממנהיגי תנועת העבודה

Thank you for rating this article.

"כי הציונות, דוגמת אותן התנועות הלאומיות אשר מקורן אהבת החירות ובקשת עילוי האדם, ניכרת בערכיה האנושיים, החברתיים התרבותיים" כסלו תרצ"ח, חינוך וקרקע (דברים שנאמרו בפני מורים עברים באמריקה).

יחיד ומיוחד בדורו היה ברל כצנלסון בין מנהיגיה הבולטים של תנועת העבודה בארץ ישראל, ברל כצנלסון התמקד בעיקר במדיניות והעבודה הרעיונית התרבותית, וסירב לקחת על עצמו תפקידים ביצועיים או פוליטיים, אל אף זאת היה לו מעמד מנהלי רשמי במוסדות הישוב והתנועה הציונית, נחשב לבעל השפעה מכרעת בזכות מעמדו המוסרי, הוגה דעות של הציונות הסוציאליסטית, בעל מחשבה מקורית, בעשיה, ברגישותו האנושית, בעומק שורשיו, בזיקתו לתרבות ולספרות העברית, בסמכותו הרוחנית הבלתי מעורערת, ביחסיו המיוחדים הטבועים בו עם אנשים אחרים ובמיוחד עם בני הנוער אותם העריך מאוד, ברל כצנלסון תמיד היה במרכז הוויכוחים הציבוריים, פולמוסן ויריב חריף ותקיף, ואף על פי כן זכה להוקרה ואהבה של יריביו ואוהדיו.

ברל (בארי) כצנלסון נולד ביום 25.1.1887 בעיר בוברויסק פלך מינסק (היום בלארוס) האימפריה הרוסית, נפטר ביום 13.8.1944 בירושלים בגיל 57 כתוצאה ממפרצת במוח ונקבר בבית הקברות כנרת .

ברל כצנלסון הרגיש מחויבות על השפעתם של ערכי היהדות על עיצוב הארץ, ותמך ברעיון שמירת המסורת והמנהגים היהודיים.

עלה לארץ ישראל בשנת 1909 בתקופת העלייה השנייה.

תחילה עבד כפועל במושבות יהודה ולאחר מכן נדד לגליל והשתייך לקבוצת הפועלים "הבלתי מפלגתיים" וסייע בהקמתן של הסתדרות הפועלים בגליל וביהודה.

בתום מלחמת העולם הראשונה הקים יחד עם דוד בן גוריון ויצחק בן צבי את "אחדות העבודה" בה חברו אנשי פועלי ציון וחברי קבוצת "הבלתי מפלגתיים".

ברל כצנלסון היה בין מקימי ההסתדרות ומוסדותיה "קופת חולים כללית" "סולל בונה" "בנק הפועלים" ו"המשביר לצרכן" ומוסדות אחרים, כמו כן כיהן כדירקטור באוניברסיטה העברית וממקימי הוצאת הספרים "עם עובד" ו"ספריית הפועלים".
בשנת 1925 הקים את העיתון "דבר" והיה עורכו הראשי עד ליום פטירתו.

ב 1939 היה בין אלה שדחפו לעלייה הבלתי לגאלית לארץ ישראל, היה בעל הקמת מדינה יהודית בחלק מארץ ישראל (תחילה היה נגד תכנית חלוקה), הוא חזה שתוקם מדינה יהודית לאחר מלחמת העולם השנייה.
בשנים 1942-1944 היה יושב ראש משותף של הקרן הקיימת לישראל.

ברל כצנלסון חיבר לזכרם של נופלי תל חי תפילת יזכור שהיוותה את הבסיס לתפילת היזכור של יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל.
ברל כצנלסון פרסם עשרות ספרים וחוברות, ובהם כונסו מאמריו, מכתביו ועוד.

ערך וכתב – ירון יערי בוגר החוג ללימודי ארץ ישראל.

"עם שאינו מכבד את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל"
יגאל אלון, “מסך של חול”

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי